Čo všetko musí prekonať jedna slovenská trvalka, kým sa dostane k novému majiteľovi.
Príbeh o tom, ako posielanie živých rastlín v balíčku nie je to isté, ako posielanie oblečenia.
Je príjemné počuť od zákazníka pozitívnu spätnú väzbu na kvalitu sadby z našich rúk, či na spôsob ako rastliny balíme. Je ale mnoho ľudí, ktorí u nás nakupujú prvý krát a neveria bezpečnej preprave kvietkov. Je to samozrejme pochopiteľné, a keďže vieme, že dôveru si treba zaslúžiť a pracovať na nej každý deň, rozhodli sme napísať pár slov zo zákulisia našej produkčnej škôlky. Rovnako je dôležité, aby ľudia na opačnej strane vedeli, koľko úkonov, času a rúk je potrebné k tomu, aby sme dokázali promptne expedovať, zvládať nástrahy počasia, aj výpadok ľudí počas občasných karantén.
1. Začnime na začiatku :)
Všetko sa začína na pestovateľskej ploche sadbou maličkých korienkov. I keď máme mechanického pomocníka, bez citlivých rúk zamestnancov by to nešlo. Či je zima, dážď alebo veľké horúčavy, sadíme po celý deň, aby sme mali vždy bohatý výber. Kým sadíme ďalšie a ďalšie rastliny, pre čerstvé sadenice nastáva obdobie čakania, keď budú životaschopné a zdravé, spustíme do predaja a vy si ju môžete objednať. Výška a veľkosť rastliny preto závisí od nasledovných faktorov:
- od ročného obdobia (na jar sú zväčša nízke, na jeseň vysoké - kvôli údržbe ich často striháme)
- od toho, koľko času ubehlo od ich sadby (keď je rastlinka čerstvo vysadená, bude menšia)
- od samotného druhu trvalky a jej rastových schopností (skalnička bude menšia, okrasná tráva väčšia)
Ak zákazník nemá skúsenosti s pestovaním trvaliek, môže ho výška dodanej rastliny zaskočiť - tu však platí, že trpezlivosť ruže prináša - trvalky rastú veľmi rýchlo, mnohé dosiahnu dospelosť v prvom roku od výsadby, niektoré po 2-3 rokoch. Trvalky, ktoré rastú pomalšie, majú túto informáciu vždy v popise. Aby bola predstava o rýchlosti rastu bližšia - uvedieme príklad na heuchere - je to trvalka okrasná najmä listom. Na predošlých fotkách vidno sadbu na jar a potom na jeseň - stačilo im 5-7 mesiacov, aby takto nádherne podrástli.
2. Púť trvaliek do nového domova
Druhá etapa spočíva v zbere objednávok (tzn. jednotlivých trvaliek) na pestovateľskej ploche. Tu však pracujú odborníci, ktorí v tisícoch kusov rôznych rastlín vedia nájsť aj ihlu v kope sena. Bez odborného vzdelania, každodenného učenia sa a dobrej pamäte by tento proces mohol trvať veľmi dlho.
Následne objednávky putujú do baliacej haly, kde sú triedené, ošetrené, kontrolované a starostlivo balené.
3. Posledný bod je doprava - odoslanie kuriérom
V poslednom kroku je už osud rastlín v rukách kuriérskej spoločnosti, ktorá dopraví balíček na miesto určenia. V tejto chvíli odosielame informatívny e-mail, že objednávka opúšťa naše priestory a zákazník vie, že na ďalší deň môže očakávať objednávku pri svojom prahu. Tu apelujeme na zákazníkov, aby vždy uvádzali správny email, adresu aj telefónny kontakt do objednávky, pretože ak sa pomýlia, kuriér ich nebude môcť zastihnúť a objednávka sa nám vráti naspäť. Trvalky posielame okrem Slovenska a Čiech do rôznych krajín ako je Litva, Lotyšsko, Rakúsko, Maďarsko a mnohé ďalšie - zahraniční zákazníci nám s vďakou posielajú odfotené rastlinky, ktoré prišli v poriadku a putovali niekedy aj 7-8 dní šetrne zabalené v krabiciach. Našou dlhoročnou praxou máme overené, že ak by boli v krabiciach 5 dní - budú krásne a fit bez zjavného poškodenia (mierne vysypaná hlina z kvetináčov nie je poškodenie ;)). Bežne však preprava zabalených rastlín na SR trvá 1-2 pracovné dni, preto netreba mať žiadne obavy.
4. Pár viet k osobným odberom
E-shop ponúka aj osobný odber objednávok. Znamená to, že najprv prijmeme objednávku, následne rastliny nachystáme a až potom zákazníka informujeme, kedy a kde si ich môže vyzdvihnúť Modranská 1, Trnava). Priamy výber rastlín na ploche nie je možný. Pozor - výdajné dni na osobné odbery sú utorky a štvrtky od 12:00 do 15:15 hod. (po tomto čase končíme a nemal by Vám kto objednávku podať). Cez víkendy nepracujeme.
5. Na záver porekadlo ....aj kôň má štyri nohy a predsa sa potkne!
I keď sústredene pracujeme, predsa sa môže stať, že sa pomýlime. Môžeme napríklad poslať inú rastlinku, než je objednaná, alebo sa nám z času na čas stane, že menovcom vymeníme balíky.. Vzniknutý problém zvládneme a vybavíme tak, aby zákazník nebol o nič ukrátený. Neváhajte volať, písať a informovať nás a nájdeme spoločnú cestu k náprave.